Veda a technika v škôlke

 

Ak ste robili niečo podobné a máte nejaké skúsenosti... môžeme spoločne pripraviť dielňu aj pre učiteľov z iných škôlok...

 
 

Milí budúci kolegovia,

          na začiatku tohto roka sme sa pri návšteve v jednej škôlke v Bratislave zahrali spolu s deťmi niekoľko hier. Boli to hry celkom obyčajné – skúmali sme, ako sa šíri zvuk zo starého budíka doskou stola, ako píska píšťalka urobená z jedného obalu od filmu atď.  Urobili sme si aj povrázkový telefón a počúvali sme, ako malá lyžička zvoní ako zvon… Deťom sa to páčilo a pani učiteľke tiež. Deti o našej návšteve porozprávali aj doma a chceli, aby im rodičia urobili píšťalku, takú, ako v škôlke…

          Myslíme si, že takto by sa mohli (či mali?) zabávať aj iné deti. Využívali by pritom aj iné hračky z bohatého koša vedy a techniky. Chceli by sme aj takto obohatiť pobyt detí v škôlke. Predpokladáme, že inak všetko, čo deti potrebujú, sa im aj dostáva.
Keď povieme veda, tak máme na mysli všetko, čo tam patrí – aj hry so slovami, aj spoznanie svojej rýchlosti reagovania na svetlo či zvuk, aj využitie príťažlivosti Zeme na posílenie svojich svalov atď. Niektoré nápady Vám budú pripadať príliš zložité, ale povedzte, naozaj by ste sa nevedeli s deťmi pohrať napríklad s magnetmi ? Alebo so svetlom malej žiarovky z baterky? Alebo hoci prelievať vodu z vysokého pohára do širokého nízkeho? Pohrať sa s kyvadlami, zrkadlami či urobiť dierkový fotoaparát?
Alebo hľadať a kresliť nové symboly niečoho?

           Na našej internetovej stránke budeme uverejňovať len také pokusy, ktoré sú nenáročné a dajú sa v podstate urobiť pomocou toho, čo má každá mama a škôlka
v „kuchyni“.  Po nejakom čase by sme azda aj mohli dodávať niektoré stavebnice alebo zostavy „vedeckých“ hier...

 My tento nápad považujeme za hry, pretože všetko, čo je podávané hrou najviac poslúži deťom pri ich pokusoch pochopiť svet a svoje miesto v ňom. Pomôže to aj vede a technike, ktorých  výsledky budú deti v budúcnosti využívať a ktoré sú v pozadí v podstate každej veci, ktoré nás obklopujú aj dnes a ktorým je dobré porozumieť. Tu naozaj nie je vhodné strkať hlavy do piesku alebo ignorovať to. Chceme aj takto pomôcť deťom - aby boli múdre, hravé a aby našli v budúcnosti školu i prácu, ktoré ich budú tešiť.

     
Ako prvé budú v „hre“ magnety
       - aj mnohým dospelým by sa páčil či zišiel takýto hravý kurz „magnetizmu“…
       Bude to úvod do vnímania poľa, jeho silových účinkov, reagovanie na zmeny
       v ňom, ako sa jav využíva  atď.,
Príklady: magnety sa priťahujú a odpudzujú,  vodenie pripináčika magnetom na papieri, chytanie rybky, pôsobenie elektriny na magnet a magnetu na elektrinu, magnet
z baterky, hra s kompasom, magnety niektoré kovy priťahujú a  pod.

      Potrebné veci:

      -          sada magnetov (stačia dve veľkosti) z predajne s kancelárskymi potrebami  (na jedno dieťa dva magnety),
-
          rôzne hrubé papiere, kartóny či sololit alebo preglejku (na zisťovanie, cez akú hrúbku papiera či doštičky ešte magnet pôsobí – napr. na pripináčik, zabodnutý do korkovej zátky a pod.),
-          pripináčky ( také množstvo, ktoré sa ľahko spočíta na záver hry…),
-
          niťku na magnet (loviť papieriky so spinkami – rybičky),
-
          kancelárske spinky,
-
          malý kompas,
-
          rôzne kovy: klince, niečo mosadzné, hliníková lyžička, silnejší medený                drôtik, keramiku, umelú hmotu atď.,
-
          trochu zložitejšie pokusy prídeme na vaše pozvanie urobiť: elektrina
          a magnet a pod.

Príprava:

samozrejme je dobré všetko vopred pripraviť. Predpokladáme, že deti budú pracovať, hrať sa v skupinách po dve, tri.


Postup:

úvod – naladenie: nemusí byť akoby úvodom do čarodejníctva, predsa len nejaké „záhadno“ sa zíde…
rozdanie magnetov a vecí, ktoré bude možné rozdať, oboznámiť deti s tým, čo sa bude diať atď.


Čo budú deti robiť:

skúšať silu magnetov, skúšať priťahovanie a odpudzovanie magnetov, pozorovať malý magnet – kompas, zisťovať, ktoré materiály magnety priťahujú a ktoré nie, ktoré materiály sa dajú zmagnetovať, posúvať magnetmi predmety, zisťovať silu magnetického poľa, pozorovať účinok magnetu na drôtik s elektrinou z baterky, urobia magnetické vozítko budúcnosti (maglev) alebo magnetické kyvadielko, budú súťažiť, kto sa s magnetom priblíži čo najbližšie k nejakému klincu.


Čo budú deti vedieť po hre:
že magnety majú silu, závislú na ich materiáli a rozmeroch, že magnety majú sever a juh, že pôsobia na niektoré predmety, že niektoré kovy priťahujú, že Zem je veľký magnet, že pritiahnutie závisí aj na vzdialenosti magnetu a priťahovaného predmetu, že magnet sa dá vyrobiť aj pomocou elektriny.

 

      Dajte nám vedieť, či Vás tento nápad zaujal a aj prípadné požiadavky na našu návštevu u Vás - zatiaľ len v Bratislave...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

     Domov